delimiter image

Albumy

w łącznej liczbie 15

Album można zinterpretować następująco: jest prośbą do Tego (Psalm 142), który mieszka w naszym sercu (Ty, co mieszkasz sam) i jest najważniejszy (Tylko Ty) , aby dodawał nam sił (Panie, dodaj sił), w odnajdywaniu ciszy (Pragnienie), mocą swego Słowa (Panie tak bliski), aby opuścić to, co w życiu wygodne (Namioty). Przykładem takiego dążenia jest Franciszek (Asyż) i Maryja (Pani Aniołów), którzy pomagają dojść do dnia chwały (Nadejdzie). Płyta utrzymana jest w spokojnym nastroju (pop, ballady) z wyjątkiem piosenki Namioty, którą charakteryzuje klimat rockowy. Po raz pierwszy do nagrania został zaproszony obój. W Psalmie 142  wykorzystano recytację w języku Suahili. Skład nagrywającego zespołu przedstawiał się w następujący sposób: br. Krystian Gardian – śpiew, br. Piotr Odój – śpiew, br. Marcin Drąg – śpiew, br. Piotr Dąbek – śpiew, gitary, br. Adrian Wojciechowicz – gitara solowa, instrumenty klawiszowe; br. Tomasz Trawiński – trąbka; br. Jakub Pałuska – gitara basowa; br. Arkadiusz Dąbek – perkusja; br. Paweł Grządziel – akustyk. Gościnnie z zespołem nagrywali: Ewa Kieres – obój; Barbara Gruszczyńska – skrzypce; br. Raymond Owinda Ogutu – recytacja.

Nowa płyta zawierała całą gamę różnych stylów muzycznych. Są na niej piosenki balladowe (Modlitwa nędzarza, Klara), rockowe (Rozpal mnie, Bądź mocny w Panu, Panie przyjdź!), reggae  (Chwalcie Pana), funky (Miriam), pop (Psalm 131, Pokój, Póki mamy czas, Boże kocham Cię, Weź moje życie). Ogólnie mocniejsze brzmienie płyty jest wezwaniem, aby Bóg nas rozpalił w życiu dla Niego i w Nim. Nowością było towarzyszące brzmienie trąbki w niektórych utworach. W zespole w tym czasie grali i śpiewali: br. Marcin Drąg – śpiew; br. Krystian Gardian – śpiew; br. Piotr Dąbek – śpiew, gitary, instrumenty klawiszowe; br. Grzegorz Siwek – gitara basowa i solowa; br. Tomasz Trawiński – trąbka, instrumenty klawiszowe; br. Tomasz Gierlach – bębny, djemba, instrumenty perkusyjne; br. Rafał Bendkowski – akustyk; br. Jakub Pałuska – akustyk.

W roku jubileuszowym 2000, po czterech latach przerwy, zespół wydał płytę i kasetę Temu, który jest Miłością. To pierwsza płyta, na której znalazły się „mocniejsze” rockowe brzmienia. Znalazły ono swój wyraz w utworach: Alleluja, Inwokacja i Światłość. Znalazła się tu także piosenka w rytmie reggae (Miłość). Album zawierał także utwory spokojne, m. in.: Ręka w rękę, Bolesna Madonna, Więc to Ciebie. Po raz pierwszy zostały użyte tykwa oraz akordeon. Muzykę i słowa do niektórych utworów napisali bracia: Jan Janus, Dariusz Gaczyński, Adam Wolny, Jarosław Zachariasz, Marian Zygmunt. Inne napisali m. in.: Marek Tercz, Wiesław Świder, Miłosz Pawlik. W piosence Więc to Ciebie wykorzystano tekst ks. Jana Twardowskiego. Skład zespołu nagrywającego stanowili: br. Jan Janus – śpiew, instrumenty klawiszowe; br. Tomasz Pawlik – gitary, tykwa; br. Dariusz Gaczyński – śpiew, gitara basowa; br. Marian Fox – gitary, chórki; br. Jacek Michno – saksofon; br. Adam Klag – śpiew; br. Adam Wolny – instrumenty klawiszowe; br. Stanisław Szymon Majcherczyk – akustyk zespołu. Wraz z nimi w realizacji nagrania wzięli udział: Maria Lamers i Barbara Pieczara – chórki, Oscar Gut – akordeon, br. Adam Rojek – chórki.

Pierwszym albumem wydanym na płycie CD był zatytułowany Tobie zaufałem z 1996 roku, który wcześniej, w 1993 roku, został nagrane w formie kasety. Powszechnie uchodzi za najlepsze nagranie w całym dorobku zespołu. Krążek zawiera tematykę: franciszkańską (Św. Franciszek), maryjną (Matka Boża) oraz biblijną (Ojcze Abrahamie, Psalm 125, Izrael, Psalm 25). Utwór On Cię woła nawiązuje pośrednio do powołania proroka Eliasza. Pojawia się też tematyka uwielbieniowa (Chwalmy Pana, Alleluja! Chwalcie Pana). Pierwsza piosenka, Szukam mojego Pana, jest utrzymana w klimacie muzyki reggae, podobnie fragmenty Ojcze Abrahamie oraz Psalm 125. W piosence To słońce został wykorzystany efekt „burzy z piorunami” oraz „śpiewających ptaków”, aby lepiej oddać charakter utworu. Natomiast kompozycja Izrael stosuje inny efekt – głos szumiących fal morskich, który kieruje myśli do wydarzenia z historii narodu izraelskiego, przechodzącego przez Morze Czerwone. Podobnie jak w poprzednich płytach, pojawiają się utwory o charakterze dynamicznym oraz spokojno-refleksyjnym. W nagraniu dział wzięli: br. Jerzy Maculewicz – kierownik i akustyk; br. Piotr Paradowski – śpiew, instrumenty klawiszowe; br. Tateusz Kula – gitara solowa, automaty perkusyjne; br. Piotr Cuber – śpiew; br. Stanisław Młynarski – instrumenty klawiszowe, śpiew; br. Jerzy Marusia – gitara basowa, śpiew; br. Piotr Stanisławczyk – gitara, śpiew. Współpracy podjęli się także: o. Jacek Kania – skrzypce, tamburyno; br. Krzysztof Hura – gitara basowa; br. Jarosław Zachariasz – śpiew. W chórkach śpiewali: Maria Lamers, Stanisław Hrabia, Krystyna Knafel, Małgorzata Sternal, Teresa Syczuk, Antonina Termińska-Krzon.

Kaseta Świętej Klarze została zrealizowana w 1994 roku, na prośbę sióstr klarysek z Krakowie. Została w całości poświęcona duchowej córce św. Franciszka. Okazją do jej nagrania stało się 800-lecie narodzin św. Klary. Album składał się z dziesięciu kompozycji. Pierwsza piosenka, Klara, zawiera dialogowaną partię Franciszka i Klary – święta odpowiada mu na swoje pragnienia kroczenia drogą franciszkową. Utwór Łania jest parafrazą Psalmu 42 i wraz z Modlitwą jest opisem duchowego wnętrza św. Klary. Fragment Jahwe to parafraza Psalmu 139 oraz stanowi odpowiedź św. Franciszka i opis jego duchowego wnętrza. Powiedz dlaczego jest pytaniem, a zarazem prośbą do „Roślinki św. Franciszka – Klary”, aby nauczyła go prawdziwe żyć. Utwór Ziemia święta zawiera charakterystyczne motywy muzyki żydowskiej. Nowością jest to, że po raz pierwszy wykorzystano instrumenty dęte – saksofon i flet – w nagraniu albumu. Dodano także motywy śpiewających ptaków (Wiejski kościółek) Po raz pierwszy nagrano na płycie chorał gregoriański: Planta parvula Minorum zarówno w wersji łacińskiej jak i polskiej (recytacja). Był to hymn pochwalny ku czci św. Klary. Realizacji nagrania podjęli się bracia: br. Piotr Cuber – śpiew; br. Tadeusz Kula – gitary, marakas; br. Jerzy Marusia – gitara basowa; br. Stanisław Młynarski – instrumenty klawiszowe, chórki; br. Piotr Paradowski – śpiew; br. Piotr Stanisławczyk – śpiew;  br. Piotr Szuryn – śpiew; br. Jan Giermakowski – akustyk. Współpracy z zespołem podjęli się: Lucyna Bąk – śpiew; Barbara Pieczara – flet, chórki; Małgorzata Sternal – śpiew, chórki; Jarosław Zachariasz – instrumenty klawiszowe, chórki, recytacje; Urszula Załuczkowska – skrzypce; Tomasz Ziemba – saksofon tenorowy oraz w chórkach: Agnieszka Jałtuszewska, Joanna Jamrozińska, Krystyna Knafel, Teresa Syczuk, Beata Szrom, Antonina Termińska-Korzon, Stanisław Hrabia.

W 1990 roku powstała kaseta Uczyń mnie modlitwą. Niektóre piosenki zawierają tematykę biblijną (Psalm 8, Idź Mojżeszu, Samuel). Pojawia się także motyw maryjny (Poranek Maryi autorstwa br. Krzysztofa Skibińskiego). Krążek zawiera popularną piosenkę franciszkańską Zabierz mnie autorstwa br. Jarosława Zachariasza do słów br. Mariana Zygmunta. Ponownie nagrano piosenkę Samuel, która z utworem  Ale Francesco została przetłumaczona z języka włoskiego. Dziewięć z dwunastu piosenek, które były na kasecie, pochodziło od autorów pozazakonnych. Zostały przearanżowane, nagrane i włączone do repertuaru zespołu. Oprócz wyżej wymienionych dwóch piosenek franciszkańskich, jeszcze dwie inne zawierają tę tematykę: Dobry Panie, Pochwalony bądź. Cała pierwsza i wstęp tej ostatniej utrzymane są w klimacie muzyki reggae. Dodatkowo Dobry Panie zawiera wstęp w formie szanty wielogłosowej. Album jest utrzymany w spokojnym nastroju. Zawiera  utwory zarówno pogodne (Poranek Maryi, Ale Francesco), jak również mające charakter medytacyjny (Wybacz Ojcze, Tak jak rzeki). Nagrań obydwu albumów podjęli się: br. Andrzej Prugar – śpiew; br. Jacek Kania – śpiew, gitara, skrzypce; br. Marek Fiałkowski – śpiew; br. Grzegorz Pelczar – instrumenty klawiszowe; br. Jarosław Zachariasz – śpiew, harmonijka ustna, fortepian; br. Krzysztof Skibiński – gitara; br. Marek Rozworski – akustyk. Gościnnie w niektórych utworach wzięli udział: Małgorzata Sternal – śpiew; Bożena Ochryń – śpiew; br. Krzysztof Śmigielski – śpiew; br. Piotr Paradowski – śpiew.

Kaseta Chodźcie tutaj wszyscy, została nagrana wspólnie z Małym Teatrem św. Franciszka. Jej treść stanowił spektakl muzyczny o św. Franciszku, w którym zespół podjął się wykonania muzyki, którą napisali: M. Paulicelli, D. de Matteis i G. Belardinelli. Słowa zostały przetłumaczone z języka włoskiego. Przedstawienie to składało się z utworów: Chodźcie tutaj wszyscy; Ja, Franciszek; Klara i Franciszek; Idziemy; Wilk; Latajmy, latajmy; Księżyc; Ubóstwo; Boże Narodzenie; Pokora; Radość doskonała; Pożegnanie Franciszka; Pochwała Stworzenia.

Pierwsza z dwóch kaset nagranych z roku 1988 zawierała dwanaście piosenek. Wśród nich było Kazanie do ptaków, bardzo popularne nie tylko w środowiskach franciszkańskich i znane także pod innym tytułem – Braciszkowie skrzydlaci. To pierwszy krążek, który w całości zawierał utwory niepochodzące z własnej twórczości. Pieśń apostoła był utworem z rock-opery Jesus Christ Superstar M. Webera. Ponad połowa tekstów i muzyki była nieznanego autorstwa. Dominuje tematyka franciszkańska; zwłaszcza sam tytuł kasety wskazuje na wymiar uwielbieniowy modlitwy Św. Franciszka. W innych pojawia się motyw przemowy Franciszka do ptaków (Kazanie do ptaków) i umiłowanej przez niego Siostry – Ubóstwa (Ballada o ubóstwie). Jeden z utworów poświęcony był pamięci ks. Jerzego Popiełuszki – Wciąż żywy (ks. Jerzy Popiełuszko). Występuje także wątek posłannictwa apostolskiego (Pieśń apostoła, Gdy uczniów swych posyłał Pan). Tematyka utworu Otwórz mi twego sadu furtkę nawiązuje do fragmentu Pieśni nad Pieśniami z interpretacją mariologiczną. Ballada o ubóstwie charakterem przypomina muzykę trubadurów, wędrownych śpiewaków, która w czasach św. Franciszka była powszechnie obecną.  Instrumentacja zespołu została wzbogacona o skrzypce. Całością rytmiczną piosenek obarczono automat perkusyjny. Zespół stanowili bracia: br. Andrzej Zbroja – śpiew, gitara akordowa; br. Krzysztof Skibiński – gitara solowa; br. Bogusław Wojdak – śpiew, gitara basowa; br. Jacek Kania – śpiew, skrzypce; br. Andrzej Prugar – śpiew; br. Grzegorz Pelczar – instrumenty klawiszowe; br. Tadeusz Dyrcz – akustyk.

Kaseta Laudato sii była pierwszą nagraną w studio radiowym (Radio Kraków). Zawierała czternaście piosenek, wśród których połowa pochodziła od autorów nieznanych: Amen jak Maryja, Tyle dobrego, Ponieważ wiem, Magdalena, W ciszy wzywam Cię, Matko robotników, Paś owieczki. Trzy kompozycje zostały poświęcone Matce Bożej: Kołysanka Maryi, Spokojna, dobra i cicha, Matko robotników. Dwakawałki”: Fratello Sole, Laudato sii…, zostały przetłumaczone z języka włoskiego i nagrane po polsku. Tytuł albumu Laudato sii (Chwalcie Pana) dobrze oddaje jego charakter. Jest utrzymany w dziękczynno-radosnym tonie. Pojawiają się także fragmenty stonowane, balladowe (np.: W ciszy wzywam Cię, Modlitwa, Kołysanka Maryi). Nagrania podjęli się bracia: br. Andrzej Prugar – śpiew; br. Andrzej Zbroja – śpiew, gitara solowa; br. Marek Augustyn – śpiew, gitara akordowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Boguslaw Wojdak – śpiew, gitara basowa; br. Bogdan Słyś – akustyk; oraz gościnnie Stanisław Hrabia – instrumenty perkusyjne.

Śpij Dziecino mała to tytuł kolejnej, wydanej w 1983 roku przez zespół, kasety. Na niej znalazły się popularne kolędy (Cicha noc, O gwiazdo betlejemska) i pastorałki (m. in. Bóg w stajni, Skrzypi wóz, Śpij Dziecino mała, Śnieży i śnieży). Ich wykonanie jest zarazem spokojne (np. Cicha noc), jak też dynamiczne (np.: Skrzypi Wóz, Hosanna śpiewajmy). Partia tamburyna ma charakter dźwiękonaśladowczy, nawiązujący do sypiącego śniegu. Podobnie partia organów, których specyficzne brzmienie naśladuje dzwonki. Nowość stanowi zwiększone zaangażowanie instrumentów perkusyjnych, zwłaszcza w pastorałkach, co nadaje im rytmiczność i właściwy charakter. Całość zawiera utwory autorów nieznanych oraz tradycyjnie – braci, którzy tworzyli teksty i muzykę na poprzednich krążkach: Piotra Gryźca i Wiktora Jachecia. Zespół w tym czasie stanowili bracia: br. Marek Augustyn – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Andrzej Zbroja – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara solowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Józef Sadłoń – śpiew; br. Bogusław Wojdak – gitara basowa; br. Stanislaw Kubit – stół mikserski. Gościnnie podczas nagrania wystąpił  Stanisław Hrabia – instrumenty perkusyjne.

Kaseta W bunkrze głodowym śpiewałeś[1], powstała w 1983 roku, w związku z pierwszą rocznicą kanonizacji o. Maksymiliana Marii Kolbego. Miała ona na celu przybliżenie osoby świętego, jego duchowości, życia i ideałów, które przyczyniły się do dobrowolnej ofiary z własnego życia. Składała się z czternastu utworów. Część z nich pochodziła od autorów nieznanych, inne skomponował br. Wiktor Jacheć (m. in. Dwie Korony, Cela śmierci, Męczeństwo z miłości). Wykorzystano słowa, których autorami byli bracia: P. Gryziec (Męczeństwo z miłości) i K. Kaczmarek ( Dla Ciebie, Matko). Niektóre dotyczą tematyki maryjnej, tak bliskiej św. Maksymilianowi (np.: Bądź dla nas Mario Matką, Maryjo Tyś naszą nadzieją, Za oknem deszcz). Całość jest utrzymana w spokojnym charakterze i sprzyja refleksji oraz zadumie nad postacią tego wielkiego świętego. Pojawiają się też utwory bardziej energiczne (Niepokalana II). Nowością są pojawiające się chwilami mocniejsze brzmienie gitarowe (wzbogacone o efekt w piosenkach Męczeństwo z miłości i Maryjo, Tyś naszą nadzieją). W Milicji Niepokalanej organy wykonują charakterystyczny motyw, imitujący sygnał syreny milicyjnej. Pojawia się także tamburyno (Bieszczadzka Pani). Płytę kończy Pożegnanie. Nagrania dokonał skład: br. Marek Augustyn – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Andrzej Zbroja – śpiew, gitara solowa; br. Roman Kurbiel – gitara basowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Józef Sadłoń – śpiew, instrumenty perkusyjne; br. Stanisław Kubit – stół mikserski.

Druga  nagrana w 1982 r. kaseta prawie w całości została poświęcona tematyce Matki Bożej. Zawiera ona bardzo popularne pieśni maryjne, Czarna Madonno i Wspaniała Matko. Piosenka Bywa czasami zawiera charakterystyczny motyw znanej pieśni Ave Maria E. Gounoda oraz Dla Elizy L. van Beethovena. W nagraniu wykorzystano dodatkowo harmonijkę ustną (Kobierzec maryjny). Dwa utwory: Kalwaria Pacławska i Jedź na Kalwarię poświęcone są ważnej dla krakowskiej prowincji Braci Mniejszych Konwentualnych miejscowości, w której mieści się słynne sanktuarium maryjne. Muzykę i słowa do kilku utworów napisał br. Wiktor Jacheć. Podobnie jak na poprzedniej płycie, na zakończenie nagrane zostało Pożegnanie do tekstu br. Piotra Gryźca i muzyki wspólnego autorstwa zespołu Fioretti. Spokojny charakter całej kasety zachęca do refleksji na temat osoby Maryi i jej roli w życiu człowieka. Skład: br. Ryszard Śliwka – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Ryszard Wróbel – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara solowa; br. Roman Kurbiel – gitara basowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Józef Sadłoń – śpiew, instrumenty perkusyjne. Gościnnie wystąpił Christian Höser (NRD) – skrzypce, instrumenty perkusyjne.

Pierwsza nagrana w 1982 r. kaseta zawierała piosenki o tematyce typowo franciszkańskiej, m. in.  Ślady Franciszka, Modlitwa za Zakon, ,Samuel, Święty Bosy, Modlitwa Bonawentury, Świętemu Franciszkowi. Muzykę do sześciu z nich napisał br. Wiktor Jacheć. Bracia wykorzystali także dwa teksty br. Piotra Gryźca. Inne piosenki były znanymi opracowaniami. Pomysł na piosenkę Samuel został zaczerpnięty z biblijnej postaci Samuela. W porównaniu z poprzednimi kasetami, pojawiają się coraz bardziej „żywe” utwory np.: Moim szczęściem jest Pan, Ślady Franciszka. Niektóre fragmenty muzycznie nawiązują do bluesa (Boże, jesteś mym niebem, Pogwarz ze mną). Utwór Świętemu Franciszkowi zawiera 3-głosowy przerywnik zaczerpnięty z muzyki liturgicznej. Nowością było wzbogacenie instrumentarium o skrzypce.  Po raz pierwszy zostało także użyte pianino (Ślady Franciszka). Skład: br. Ryszard Śliwka – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Ryszard Wróbel – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara solowa; br. Roman Kurbiel – gitara basowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Józef Sadłoń – śpiew, instrumenty perkusyjne. Gościnnie wystąpił Christian Höser (NRD) – skrzypce, instrumenty perkusyjne.

Kaseta Niech puls odmierza czas powstała w 1981 roku. Dominującą tematyką utworów jest Krzyż i cierpienie. Pojawiają się fragmenty związane z Maryją. Teksty do piosenek pochodziły częściowo od autorów nieznanych. Do trzech piosenek słowa napisał br. Piotr Gryziec, franciszkanin. Były to: Poezja Krzyża, Gethsemani, Dialog kobiety z Chrystusem. Autorem tekstu i muzyki do trzech piosenek był br. Wiktor Jacheć: Ci sami ludzie, Bolesny dialog, Czy znasz imię tej Miłości. Natomiast utwór Bezdzietność pochodził z repertuaru zespołu 2+1. Podobnie jak na pierwszym albumie, dominują utwory spokojne, balladowe. Tematyka kasety nadaje jej melancholijny charakter. Wprowadzono także motywy recytatywne. Nowością była pomoc głosów żeńskich w nagraniu kasety.  Skład zespołu przedstawiał się następująco: br. Ryszard Śliwka – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Ryszard Wróbel – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara solowa; br. Roman Kurbiel – gitara basowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy; br. Józef Sadłoń – śpiew; br. Stanisław Dowlaszewicz – komentarz. Gościnnie wystąpili: Izabella Plaszewska – śpiew, Anna Samborska – śpiew; Justyna Garlicka, br. Roman Wadach – recytacje; br. Piotr Gryziec jest autorem wierszy i komentarza.

Wydana w 1980 roku kaseta, jest pierwsza oficjalnie nagraną przez zespół. Zatytułowana była Zarzucając sieci i zawierała szesnaście piosenek. Większość z nich była gotowymi opracowaniami muzycznymi. Do dwóch piosenek muzykę napisał br. Wiktor Jacheć, franciszkanin. Cztery piosenki zawierają tematykę franciszkańską: Pokój i Dobro, Ballada o św. Franciszku, Święty nasz Ojcze Franciszku, Trzeba rozprzestrzeniać radość. Repertuar utrzymany jest w spokojnym rytmie big-beatowym, dominują utwory refleksyjne, balladowe. Kaseta została nagrana w składzie: br. Ryszard Śliwka – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara akordowa; br. Ryszard Wróbel – śpiew, gitara 12-strunowa, gitara solowa; br. Roman Kurbiel – gitara basowa; br. Ignacy Tomaszewski – organy. Gościnnie wystąpił Stanisław Hrabia – instrumenty perkusyjne.

Charakterystyki albumów powstały w oparciu o pracę magisterską Tomasza Trawińskiego OFMConv – Działalność zespołu Fioretti jako kontynuacja muzycznej tradycji franciszkańskiej (1968-2008) – ujęcie historyczne.